Thursday, March 26, 2009

Anak

Suka sangat bila dengar berita ada kawan-kawan yang baru bersalin atau tengah mengandung. Waktu ni banyak pulak dapat undangan cukur jambul kawan-kawan atau sedara mara. Dia orang ni macam berjanji pulak nak mengandung ngan lahirkan baby dalam bulan ni. Banyaklah nak sediakan hamper. Tapi takpe, hadiah Jeffry dapat masa menang "Baby Cutie Contest" dengan "Pertandingan Bayi Comel" banyak lagi yang belum dibuka. Bolehlah bagi kat baby-baby comel tu nanti.
Dalam dengar ada kawan-kawan yang bersalin ngan mengandung sebenarnya terselitlah juga perasaan cemburu (ish, bukan cemburulah, iri je) nak mengandung lagi. Teringin sebenarnya nak mengandung ni, walau bila mengandung ni berat badan macam dipam-pam. Tak kisahlah, syok perasaan bila tengah mengandung ni apalagi bila boleh mengada-ngada ngan cik abang kita. Walau takdepun mengidam apa-apa, buat-buatlah mengidam. Sure dapatlah apa yang dihajat, nak-nak anak pertama.
Tulah, dulu sebelum dapat anak pertama, minta sangat kat Allah semoga dapatlah anak sorangpun takpe janji ada pastu taknak minta lebih-lebih. Ni bila dah dapat, belum besar manapun anak tu dah sibuk nak anak sorang lagi. Bukan tak bersyukur sesungguhnya bersyukur sangat tapi lagi bersyukur kalau dapat sorang lagi, hehehe.....
Tak faham betullah dengan orang yang boleh buang anak sedangkan ada orang yang sanggup berkorban apa saja hatta harta dan nyawa demi mendapatkan zuriat. Semua ni ujian buat kita sebenarnya. Ada orang yang dipermudahkan dapat anak. Khawin je langsung bunting pelamin atau habis pantang je terus sangkut dan ada juga yang kena berusaha lebih sikit termasuklah diriku ini.
Macam aku ni, susah sangat rasanya nak sangkut sampai satu peringkat pernah terfikir ntah-ntah aku mandul tak? ish, minta dijauhkanlah. Tapi tetap juga fikiranku positif, dalam zaman yang serba canggih ni bidang perubatan pun sangat maju, ada macam-macam cara boleh diusahakan yang penting kita sabar dan jangan berputus asa. Dan atas kesabaranku itu, lahirlah Muhammad Jeffry Danish bin Bakri........setelah bermacam-macam usaha yang kutempuhi. Nampaknya nak dapatkan adik buat Jeffry ni sekali lagi onak dan duri akan kuharungi........

No comments:

Post a Comment