Tuesday, September 1, 2009

Berbuka Puasa


Semalam aku ngan suami berserta Jeffry tersayang gi berbuka puasa kat Restoran Pelita Nasi Kandar kat Hartamas Square.......aku bukannya suka sangat pun makan makanan mamak nie lebih lebih lagi dalam bulan puasa...bukan apa, perut aku sure memulas kalau makan makanan yang banyak sangat rempah ngan pedas nie.....
Tapi disebabkan cik abang nak gi rumah sepupu dia yang dekat ngan area sana dan masa tu pun dah nak dekat berbuka kita orang pun makanlah kat tempat yang berdekatan....takkan nak terjah rumah orang time berbuka puasa....malu ah!!!
Banyak - banyak tempat makan, situ pulak yang dia pilih....dah la ada bekas menteri buat jamuan berbuka puasa kat situ, jadi lah tempat tu penuh gile....ala, kalau aku buat - buat jadi jemputan pun tentu takde yang perasan...tp takpelah.....terima kasih jelah....
Aku order nasi kandar lauk gulai kambing, sayur peria ngan kacang panjang, udang besar goreng, kurma telur ngan semestinya kari kepala ikan merah.....sedaplah jugak...
Dah selesai makan dan dah bayar pun, terus aku menuju ke kereta yang diletak agak jauh sikit dari restoran tu sambil membawa botol susu dan tupperware yang berisi cheese brownies buatan Maria.....alih- alih dah sampai kat kereta....terkejut aku tengok kat tangan kiri aku ada botol kicap cair...la...apahal pulak aku bawak balik botol kicap nie...banyak2 benda yang nak terambil ada ke patut aku ambil botol kicap....
Sebab dah malas nak menapak balik kat restoran tu dan malu nak bagitau aku boleh terbawa balik botol kicap...alang - alang aku bawa balik teruslah.....
Jadi....kalau tuan punya restoran terperasan yang botol kicap dia hilang....jangan risau...botol tue berada di dalam keadaan selamat....hahahaha.....sabar jelah...;-)

4 comments:

  1. kira sourvenir dr kedai mamak la.. hehe
    makanan tu nampak sedap le... aku belum ade kesempatan nk berbuka luar lg.. tak tau bile.. kekadang leceh gak sbb ramai sgt manusia :D

    ReplyDelete
  2. ala....aku nak buang jelah botol tue....
    takde sedap mana pun makan kat luar nie plainmum....sedap lagi masakan mak ko....lainlah aku nie takde mak....sedih buka puasa kat umah asyik teringat kat arwah je.:-(

    ReplyDelete
  3. ros, bykkan bersabar.. aku ni lg la.. walaupun ade mak, tp mak aku tak 100% gembira, haf of her kekadang mcm takde je sbb partner takda. asik termenung. dia masak2 tu semua pun sbb anak2.. nak plak time posa ni, dulu bapak aku slalu layan mak aku beli kuih & kejutkan bangun sahur, siap panaskan lauk lg! sekarang ni aku plak kena ganti tmpt bapak aku...

    ReplyDelete
  4. tulah plainmum...ko kena gembirakan mak ko....dia dah lama hidup ngan arwah, mesti dia rasa kesunyiankan....tulah kehidupan namanyer....ntahlah, lain benar hidup nie tanpa org yg kita sayang lebih - lebih lagi ibu bapakan...rasa mcm dah takder seri rasanya!!!

    ReplyDelete